SAP BRF+ een flexibele oplossing voor gestandaardiseerde processen - Creetion

Om er niet omheen te draaien: ik ben een absolute fan van BRF+ en dit is de reden waarom ik klanten aanbeveel om er naar te kijken:

Denk aan een wereld waarin niets zou veranderen of slechts één keer in de tien jaar zou veranderen. Toen we hardcodeerden en tabellen bouwden om de processen in de gewenste richting te sturen. Alles zou lekker rustig zijn en we wisten waar alles naartoe ging. Ga nu terug naar onze huidige wereld, waar alles van de ene op de andere dag kan veranderen, waar beslissingen snel worden genomen om een ​​nieuw bedrijfsmodel te implementeren of om samen te werken met een concurrent. Voor bedrijven en IT wordt het een nachtmerrie om alle veranderingen bij te houden en de IT-achterstand raakt verstopt. Er wordt complexiteit toegevoegd aan bestaande omgevingen en voor je het weet wordt het zo ingewikkeld dat het antwoord op elke verandering is: Computer zegt nee!

Nu naar het waarom BRF+.

Allereerst, voor degenen die volledig nieuw zijn met SAP of SAP S/4HANA, staat BRF+ voor Business Rules Framework plus. En nu hoor ik je denken wat nou precies het pluspunt is. Welnu, het pluspunt maakt het mogelijk om complexere bedrijfsregels te definiëren, een gebruiksvriendelijkere interface, eenvoudige integratie en herbruikbaarheid in de hele SAP-omgeving, prestatieverbeteringen en versiebeheer & traceerbaarheid in vergelijking met voorgangers.

Voor degenen die op weg zijn naar een SAP S/4HANA-implementatie, er middenin zitten of al op S/4HANA zitten, ken je het mantra: houd de kern schoon. Ja natuurlijk en ja makkelijk totdat je midden in de workshops ontdekt dat er veel verschillen zijn tussen bedrijfseenheden en bedrijfscodes en dat deze geldig zijn. Of blijkt tijdens de workshops dat er een extra controlemechanisme moet komen en dat is er niet, wat dan? Meestal zullen mensen terugvallen op wat ze al weten en dat is om het als een gap te beschouwen en de rule te verbeteren (hardcode) in het gloednieuwe systeem. Dit voelt voor mij alsof je een Ferrari koopt, de spiegels eraf haalt en ze op een paard en wagen zet en het een succesvolle operatie noemt, ook al is de behendigheid in je systeem dood.

Het leuke van BRF+ is dat het bij uw systeem wordt geleverd en dat het u het voordeel geeft bedrijfsregels te creëren en te onderhouden op basis van de vereisten van de tijd, het gebied of wat u maar kunt bedenken. Het punt dat ik wil maken is dat dit stukje functionaliteit gebruikt kan worden voor verschillende modules in SAP S/4HANA, en toch gebruik kan maken van de standaardprocessen en velden. Verbeter alleen als het een echte onderscheidende factor is en niet omdat het altijd zo wordt gedaan. Onthoud dat elke verbetering een investering is die je voor de lange termijn moet doen. Ja, ik bedoel dat er een business case moet zijn om daadwerkelijk een verbetering in het systeem te creëren.

Dus in het kort wat BRF+ u volgens SAP gaat opleveren:

Natuurlijk is het niet alleen maar zonneschijn of de heilige graal voor alle kwesties rond standaardprocessen die niet passen. Zoals bij alle pakketten zijn sommige functionaliteiten geweldig, andere voldoen gewoon niet aan de verwachtingen. Vanuit functioneel perspectief zijn de beslissingstabellen en beslissingsbomen geweldig, perfect zelfs, maar voor andere bedrijfsregels kan het zijn dat BRF+ gewoon niet de juiste oplossing is. De vraag hoe daarmee om te gaan zijn de beste discussies waarbij functionele en technische consultants moeten samenwerken om de beste oplossing naar voren te brengen. Dus als consultant zal het antwoord op de vraag of BRF+ de beste match is: het hangt ervan af……

Use Case

Omdat ik een Order to Cash-consultant ben, ligt de use case op dat gebied, maar dit kan uiteraard ook voor elk ander proces gelden.

Het bedrijf bevindt zich in de consumentensector en door tekorten in de toeleveringsketen is een van de producten die zij verkopen schaars. Om er zeker van te zijn dat de verkopen naar de meest waardevolle klant gaan, moeten verkooporders die dit product bevatten, worden gecontroleerd en goedgekeurd door een verkoopmanager voordat de bestelling wordt geaccepteerd. Deze regel geldt totdat de problemen met de toeleveringsketen zijn opgelost en het product niet meer schaars is. Om dit in uw systeem te creëren, kunt u op de oude manier gaan en het hardcoderen, wat zou betekenen dat het het hele veranderingsproces ingaat en opnieuw wanneer het tekort voorbij is.

Dit kan uiteraard worden gedaan als het erg statisch is en gedurende een lange periode niet zal veranderen. Maar als het meer producten, verschillende bedrijfstakken, verschillende locaties bevat en de regel complexer wordt, is het vaak moeilijker om deze in het systeem te onderhouden. Er is ook een nieuwe manier om deze regels in het systeem te maken en te onderhouden zonder codering. Vanuit zakelijk oogpunt kan een specifiek gebruikerstype de regels maken en onderhouden. De tijd om regels in te voeren of te beëindigen wordt korter en het bedrijf kan aan de vereisten voldoen op het moment dat ze nodig zijn, waardoor er snelheid ontstaat om zich aan te passen aan de veranderingen in de wereld.

Ontmoet de expert

Mariska Blasweiler

Solution Architect Order to Cash

Stel je Mariska eens voor, een dynamische bedrijfsconsulent gespecialiseerd in SAP, wiens carrière door de jaren heen tot bloei is gekomen. Van het vakkundig beheren van projecten tot het leiden van advies- en architectenoplossingen, ze combineert deze rollen naadloos bij diverse klanten.

Meer weten?